Versenyek esélyei
Ivo Dimcsev: Concerto; The P Project – ImpulsTanz Festival, Bécs
Hétköznapi utazás, tartunk egy kitűzött úti cél felé, ritmusra telik az idő, a fülhallgatón keresztül a zene megragad egy gondolatot, felszakít egy régóta lappangó érzelmi sötétfoltot, emlékeztet, szórakoztat. A dallam beférkőzik a tudatba, ami mégsem értelmezi azt újra önmaga számára, ahogy az érzelmi és a testi szférában sem fejezünk ki egyebet, mint a viselkedési minták szerint hagyományos „dobogást” vagy „szövegismétlést”. Nem ugrunk fel a helyünkről, nem kezdjük keresni a bennünk sejtelmesen kavargó „látomások” hangjait, a megfelelő mozdulatot, ami igazán kifejező lenne. Fegyelmezzük magunkat, és közben maradunk úgy, ahogy mindig: a társadalmi/kulturális test korlátai közé szorítva.
Kivételes utazás, százötven néző, az utolsó percekben a nézőtérre csendesen besurranók, akik még az esti tizenegy órás kezdés előtti sörüket kényelmesen befejezték. Jobbról egy árnyék, ami a centrumban lévő mikrofonállványhoz érve már egy félmeztelen férfitest farmerben és túrabakancsban – Ivo Dimcsev képviseli. Balról egy alak (Emilian Gatsov) a keverőpult mögött, végig periférián. Rajtuk kívül a fehérre festett téglafal és annak homogén, szürke előtere a színpadi miliő.
A prológus a test és a zene párbeszéde, a mellkas izmai, a nyelőcső erei, az arc mimikája fokozatosan alárendelődik a hangzó dallamoknak. Az egyik felet biológiai adottságai korlátozzák, a másikat a technikai eszközök. Másrészről viszont mind a ketten tudatos választásukat képviselik, a technika és test feletti „uralmat” gyakorolják a kifejezés különféle formáiban, még akkor is, ha a megtörténő improvizáció során van, hogy úgy tűnik, elvesztették a hang befolyásolásának képességét. A középpontba azt a feszültséget és egyben képességet állítják, ami különböző anyagok remedializálásával keletkezik, hiszen a zene médiumára jellemző vonásokat (features of music) Dimcsev a test által próbálja kifejezni. A zene jellemzői, mint a hangrezgés, az eszköz általi kötelező mozdulatsor, amivel a hang megszólaltatható, a koreográfiában a test izmainak rángásaival, a levegővétellel, a hőleadás általi izzadtsággal állítható párhuzamba.