A pusztulás szélén
A velencei kalmár - Nemzeti Színház
A Mohácsi-testvérek most nem saját darabot – mint legutóbb az Egyszer élünket –, hanem egy Shakespeare-átiratot készítettek a Nemzeti Színházban. A velencei kalmárról Szűcs Mónika és Sándor L. István beszélgetett. (Az Ellenfény ezzel egy új sorozatot indít útjára, amelyben más előadásokról is közlünk kritikusi párbeszédet, változó szereplőkkel.)
Múltidézés
SLI: A velencei kalmár a Shakespeare-kánon egyik legproblematikusabb darabja. Én először a 80-as évek végén láttam. A Nemzeti Színház játszotta Gábor Miklóssal a főszerepben. A Színházi adattár szerint 1986. márc. 20-án volt a bemutató, Antoniót Rubold Ödön, Portiát Kubik Anna játszotta.
SZM: A Sík Ferenc rendezte előadás legfőbb érdekességét az adta, hogy a darabot akkor már 46 éve nem játszották Magyarországon. „De ez esetben nem arról van szó, hogy a rendezők, a színházak érdeklődését valami miatt nem keltette fel ez a dráma, hanem arról, hogy különböző történelmi és politikai tényekre és sérelmekre, csoportérzelmekre és -érzékenységekre, indíttatásukban eltérő, de végeredményükben hasonló meggondolásokra hivatkozva nem kerülhetett színre A velencei kalmár” – írta Nánay István[1].
SLI: Ehhez a negatív színháztörténethez fontos adalék, hogy Schwajda György 1978-ban azért mondott le a szolnoki színház igazgatói posztjáról, mert nem engedték neki, hogy bemutassa A velencei kalmárt. Shylockot az a Major Tamás játszotta volna, aki 1940-ben is játszotta a Nemzeti Színházban. Tiltakozásul Schwajda lemondott, így először csupán három hónapig volt igazgató. (A helyére Kerényi Imre került.) 19 évvel később mégis megrendezte a darabot Szolnokon, Shylock Garas Dezső, Antonio Hirtling István, Portia Hernádi Judit volt. Ezt az 1997-es előadást sajnos nem láttam[2].
SZM: Én sem,viszont azt az előadást, amelyet ugyanebben az évadban mutattak be, ’98 áprilisában a Tivoliban, igen. Alföldi Róbert rendezte, Shylockot a szolnoki Bassanio, Rátóti Zoltán játszotta, Antoniót László Zsolt, Portiát Egri Kati. Ez volt Alföldi nagy áttörése rendezőként, az évad végén megkapta érte a színikritikusoktól a legjobb rendezés díját. Rátóti Zoltán Shylockja pedig a legjobb férfialakítás díját érdemelte ki[3].
SLI: A velencei kalmárért, amit 2008 szeptemberében Egerben vitt színre, Zsótér Sándor is megkapta a legjobb rendezés díját a kritikusoktól. (A POSZT versenyprogramjába is beválogatta Janisch Attila.) Shylockot Mészáros Máté, Antoniót Ötvös András játszotta, Portiát pedig Járó Zsuzsa.
SZM: Az egy emlékezetes, szép előadás volt. Zsótér a mindenkit ellenállhatatlanul maga alá gyűrő szenvedélyről beszélt benne, s nem a zsidó-problémára volt kihegyezve az előadás. Hangsúlyos volt benne Antonio és Bassanio szerelme, amiben Portia feleségül kérése árulásnak számított, mint ahogy az is a barátság elárulását jelentette, hogy Antonio nem adja vissza a pénzt. Abban az előadásban a szenvedélyek, szerelmek, féltékenységek mozgatták elsősorban a szereplőket.
SLI: Fontos előadás volt Bocsárdi László 2010-es rendezése is. A sepsiszentgyörgyi előadásban Mátay László játszotta Antoniót, Szakács László Shylockot, Kicsid Gizella Portiát.
SZM: Erről lemaradtam sajnos.A Nemzeti előadására viszont nagy kíváncsisággal érkeztem.
Nánay István: A velencei kalmár. Színház 1986/7. 12-18. o. A pesti bemutató után 1987-ben gyorsan színre került a darab Kecskeméten (rendező: Hegyi Árpád Jutocsa, Shylock: Holl István) és Pécsett (rendező: Szőke István, Shylock: Koltai Róbert, Antonio: Szalma Tamás).
1995-ben Nyíregyházán is bemutatták A velencei kalmárt (rendező: Telihay Péter, Shylock: Gazsó György).
2001-ben Miskolcon Hegyi Árpád Jutocsa újból megrendezte A velencei kalmárt (Shylock: Szegedi Dezső). 2006-ban Parászka Miklós Szatmárnémetiben vitte színre a művet (Shylock: Czintos József). 2008-ban előbb Keszthelyen, majd a Centrál Színházban mutatták be Puskás Tamás rendezését, melyben Haumann Péter játszotta Shylockot.